Ime autora: talijanska ili francuska tkalačka radionica

Naziv umjetnine: dalmatika

Smještaj: Biskupijski muzej u Poreču

Vrijeme nastanka: 1700. – 1715. godine

Materijal: svila, srebro; Vrsta tkanine: Klasični damast broché

Dimenzije: 101,5 x 113

Naručitelj ili donator: Pietro Grassi (porečki biskup od 1718. – 1731.)

Dalmatika je dio kompleta biskupa Grassija od kojega je do danas sačuvana još jedna dalmatika i pluvijal, a koji su izrađeni od jednake svile. Na svim je predmetima kompleta sačuvan biskupov grb izveden tehnikom veza. Predmeti kompleta krojeni su od više fragmenata iste svile zbog čega je opravdano pretpostaviti da je riječ o svili koja je sekundarno upotrijebljena. Na sličan zaključak upućuje i način krojenja te „nepoštivanje” izvorne kompozicije svile na pluvijalu, kao i njezina datacija u vrijeme koje prethodi biskupovom imenovanju. Može se stoga pretpostaviti da je komplet izrađen prekrajanjem predmeta koji su pripadali biskupovim prethodnicima ili je pak riječ o donaciji nekog svjetovnog odjevnog predmeta.

Klasični damast broché od kojega je komplet izrađen pripada bizarnom tipu tekstilnih dekora. U tehničkom smislu riječ je o klasičnom damastu pri čemu je podloga dekoru tkana licem potke pet veznog satena dok je uzorak stvoren licem osnove iste vezne konstrukcije. Uzorak stvaraju i metalne broché potke koje na licu tkanine nisu fiksirane. Obzirom na gustoću i kvalitetu svilenih niti te obilato korištenje metalnih potki ova se svila može smatrati jednom od najkvalitetniji do sada evidentiranih na području Porečke biskupije, a njezina je namjena bez sumnje bila izrada luksuzne svjetovne odjeće. Raport uzorka damasta umnaža se dva puta širinom tkanine, a osnovni element kompozicije je vertikalni niz fantastičnih elemenata koji su derivirani iz biljnih motiva. Dekor u podlozi ove luksuzne svile, stvoren efektima damasta i „gornji“ dekor izveden srebrnim broché potkama, savršeno se nadopunjavaju te tvore skladnu kompoziciju. Obzirom na specifičnu stilizaciju motiva ova svila pripada apstraktnoj fazi bizarnog tipa tekstilnih dekora te se može datirati u razdoblje od 1700. do 1715. godine. U ovoj fazi motivi koji su se na ranijim svilama još uvijek mogli identificirati sada postaju potpuno apstraktni te gotovo neopisivi. 

U bizarnom tipu dekora izvedene su neke od najluksuznijih i najkvalitetnijih svila 18. stoljeća. Ishodišta ovog stila valja tražiti u općoj fascinaciji europske elite istočnim kulturama koja je osobito bila izražena u 17., no nastavila se i u 18. stoljeću. Privlačnost orijentalnih kultura posljedica je prisutnosti europskih zemalja na prostoru Azije, a osobito nizozemske pomorske prevlasti u zemljama na azijskom istoku te općeg razvoja svjetske trgovine. Svile bizarnog tipa tkale su se u svim značajnijim tkalačkim središtima u Europi. Takve predloške osmišljavali su crtači u Engleskoj, Francuskoj, Nizozemskoj i Italiji, među kojima su produkcijom sigurno prednjačile manufakture Lyona i Spitalfieldsa.

Bibliografija: Neobjavljeno djelo.

IJT