Ime autora: Nepoznati slikar

Naziv umjetnine: Portret porečkog biskupa

Smještaj: Zbirka crkvene umjetnosti, biskupija Eufrazijane

Vrijeme nastanka: druga polovica 18. stoljeća

Materijal: ulje na platnu

Dimenzije: 107 x 91 cm

Naručitelj: biskup Gaspare Negri (Venecija, 1697. – Poreč, 1778.)

Nepoznat biskup prikazan je u polufiguri, okrenut frontalno prema promatraču. Smješten je u interijer sa stupom na viskom postamentu i bogatim zelenim zastorom. Svoju desnu ruku polaže na prsa, dok lijevom pridržava knjigu položenu na stolić pored njega. Odjeven je u ljubičastu mocetu, podstavljenu crvenom tkaninom ispod koje je bijela nabrana roketa. Mladenačko lice ovoga biskupa krase uredna brada i brkovi ispod kojih se krije lagani smiješak.

Djelo pripada ciklusu od pet portreta porečkih biskupa koji su se nekada nalazili u velikoj dvorani biskupske palače u Poreču, a danas su u depou Zbirke crkvene umjetnosti Eufrazijeve bazilike. Ovi visoki crkveni dostojanstvenici portretirani su u polufiguri, odjeveni u biskupska ruha i smješteni ispred tamne pozadine. Identiteti prikazanih biskupa ne mogu se potvrditi pošto nikakva dokumentacija o djelima nije evidentirana. Slike su pretrpjele „uljepšavanja“ koja su rezultirala nerazlučivom pozadinom te preoblikovanim portretnim karakteristikama. Međutim, zahvaljujući ovom portretu čija je površina pošteđena grubog preslika, moguće je razaznati odlike ovoga perifernog majstora. Temeljem stilskih karakteristika Lavinia Belušić pripisuje ciklus slika istom majstoru, prepoznavajući sličnosti u oblikovanju lica, modeliranja ruku i tretiranja tkanine. Smatra, ipak, kako je prijeko nužna restauracija djela nakon koje će biti moguća ispravna likovno-stilska analiza. Belušić datira slike u sredinu 18. stoljeća što se podudara s obnovom Eufrazijeve bazilike koju vodi porečki biskup Gaspare Negri.

Na slici je vidljivo da slikar veliku pažnju posvećuje detaljima, naročito u obradi draperije na kojoj je shematski prikazana pojedinačna nit kako bi se dočarala njezina tekstura. Slikar, međutim, posvećuje veću pažnju fizionomiji lika gdje kontrastnim tonovima svijetlo ružičaste i žute s tamno smeđom i crnom bojom oblikuje lice i ruke.

Kako bi odali počast svojim prethodnicima, biskupi često naručuju cikluse njihovih portreta tijekom opremanja pojedine katedrale ili biskupske palače. Za isti pothvat se odlučuje biskup Negri što saznajemo iz njegovog izvještaja Svetoj Stolici 1765. godine. Za vrijeme stolovanja u Novigradu i Poreču, biskup Negri se istaknuo kao veliki pokrovitelj umjetnosti i kulture. Bio je iznimno cijenjena ličnost te je smatran jednim od najznačajnijih biskupa Istre. (više o Negriju vidjeti u: Santo Piatti, Bogorodica s Djetetom i svetim Kajetanom iz Tiene, Lovrom Giustinianijem i Pietrom Orseolom).

Bibliografija:

L. Belušić „Portret porečkog biskupa“, Slikarska baština Istre, Zagreb-Rovinj 2006., str. 334.-336., kat. 258.

Lara Blažina